Kända svenska formgivare

mathson_1950

Svensk och skandinavisk design är välkänd i stora delar av världen, och Sverige kan skryta med att under 1900-talet ha producerat designers inom nästan samtliga områden – allt från kläder och möbler till glas, porslin, bilar och elektronik.

En av våra mest kända möbeldesigners är Bruno Mathsson. Mathsson var både arkitekt och möbelformgivare, men han blev mest känd för sina stolar och fåtöljer, kanske särskilt sin vilstol Pernilla 2 och liggstolen Pernilla. Innan man kan inreda ett hem med möbler såsom de som Bruno Mathsson skapade, måste man dock inreda själva grunden, det vill säga väggar, golv, tak, dörrar och fönster. För allt sådant byggmaterial kan man gå in på Skånska byggvaror, där man smidigt och enkelt kan beställa hem det.10-gruppen_303563382

När det gäller glas och porslin är det kanske framförallt ett namn som många svenskar kommer att tänka på, och det är Stig Lindberg. Att Lindbergs namn ligger så nära till hands beror sannolikt på att många har en servis designad av Lindberg i sina köksskåp. Lindberg arbetade nämligen som designer och konstnärlig ledare på Gustavsberg under ett flertal år, och skapade då bland annat folkkära serviser som Berså, Spisa Ribb, Aveny, Coq, Linnea och Löv.

Även när det gäller textilier finns det kända svenska namn, och en designergrupp som de flesta svenskar känner till i sammanhanget är 10-gruppen, som har fått sitt namn för att den ursprungligen bildades av tio svenska textilformgivare, närmare bestämt Birgitta Hahn, Tom Hedqvist, Ingela Håkansson-Lamm, Inez Svensson, Britt-Marie Christoffersson, Lotta Hagerman, Gunila Axén, Susanne Grundell, Carl Johan De Greer och Tage Möller. Gruppen bildades år 1970, och de tre förstnämnda medlemmarna drev företaget, med sin butik på Götgatan i Stockholm, ända fram till år 2015. Då stängde butiken i samband med att företaget såldes till Ikea. 10-gruppen var då ett internationellt känt märke, med återförsäljare i Europa, Asien och USA. En anledning till att 10-gruppen etablerade sitt namn så fort kan ha varit för att de på 1970-talet bröt mot dåtidens normer inom textildesign. Normen var diskreta färger och mönster, och alla som är bekanta med 10-gruppens arbete vet att de använder sig av starka färger och abstrakta och uppseendeväckande mönster. De fick därför uppmärksamhet redan från början (även om den inledningsvis var negativ). Såsom många konstnärer och designers kan de alltså ha sägas varit före sin tid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *